House of Glory

The Ultimate Sapphire

Cendol Pulut Tapai

saya dulu sangat racist. kehebatan racist saya kadang-kadang sampai kaum sendiri pon saya benci. pada saya semua orang hipokrit. siapa berani mengaku yg dia tidak pernah menipu dalam hidup dia? moga anda mendapat syurga.

tapi perjalanan saya ke Tanjung Malim hari ini banyak mengajar saya erti bagaimana pentingnya membuat muka ketat. tahu muka ketat macam mana?
tengok saja abang atau mak cik yg ceduk kuah dekat dining hall. itu contoh paling tepat boleh saya bagi. kakak cafe yg emo jua tak terkecuali.

tujuan ke tanjung malim untuk mengambil tuxedo macam kawan saya istilahkan, walaupun ia hanya sekadar blazer biasa untuk awards day. gugurlah bulu betis saya kalau nk beli sut tuxedo. tunggu saya jadi gabenor bank dulu.

kawan saya ajak makan cendul. makanan aneh yg diperbuat daripada tepung pulut dan dibentuk kecil2 berwarna hijau. ia seswai dimakan bersama santan kelapa dan diletak air batu yg dikisar. saya pon tak tahu apa yg enak sangat makan tepung bersama santan kelapa. tak memikat langsung kan?

selalunya gerai cendul ada 2 orng yg jaga, tapi hari ni sorang jer. lagi sorang pak cik pergi buang bingkisan kot. pelanggan ramai hari ini. mak mak datin terutamanya yg suka pikul beg tangan LV(pasar malam) dan Bonia(pasar tani) memenuhi ruang tempat duduk berpayung. hari ini panas.

saat kami tiba, ada 3 orang pelanggan tengah tunggu turn nak tempah cendul, sedang berdiri berhampiran gerai. rojak juga dijual bersama. kami tiba dan kawan saya minta cendul biasa 2,bungkus.

kelihatan 2 makcik cina sedari tadi tengah tunggu tempahannya disiapkan. dia mintak bungkus cendul enam. tapi abang yg jaga tengah sibuk layan pelanggan yg datang dan nk makan kat situ. mungkin ikut priroriti kot. siapa sampai dulu, dapat layanan dulu. tapi saya perasan 2 makcik cina tu dari tadi lagi tercegat berhampiran gerai itu.

kawan saya tiba-tiba decide nk makan kat situ memandangkan abang yg jaga tu macam layan orng yg nk makan kt situ. x sampai lima minit, kami dapat cendul.
huh. cendul. benda berwarna hijau pudar yg direndam dalam santan kelapa mentah. cuba bayangkan, x sedap kan?

oh. 2 makcik cina tadi x dapat2 lagi cendul yg ditempah. makin ramai pulak pelanggan yg datang gerai dan nk makan kat situ. lagi sekali tempahan makcik tu belum terlayan.


panjang sungguh muncung 2 makcik cina tu bila tengok orng yg baru je sampai terus dapat cendul yg di order. saya terperasan yg makcik tu pandang kami dengan penuh keketatan. gerun saya tengok muka makcik tu. ketat sungguh.


pendek cerita, lepas 30 minit tunggu, akhirnya makcik tu dapat gak tempahan lepas 5,6 kali dia ulang cakap tempahan dia kt abang itu. kerut2 dahi makcik tu setiap kali abang tu tanya nak apa. sangkaan saya, mesti makcik tu cakap "hish, mamat sekor ni, berbuih mulut aku cakap nak cendul 6, nak cendul 6 la!!! ENAM!! dah la aku kena tunggu tercegat kt sini setengah jam. ingat kaki aku ni dapat insurans ke nak diri lama-lama. bla boo bla bab*...~"


itu sangkaan saya je. saya tengok walaupun muka makcik tu ketat semacam jer, dia tetap sabar menunggu. nak jugak saya tengok drama tepi jalan mcam tiba2 makcik tu naik angin dan marah-marah. boleh saya tulis dalam blog. jarang saya tengok orang yg macam makcik tu. teguh dan sabar. insaf saya sebentar.


bila dah dapat 6 cendulnya, makcik tu berlalu dgn kuntuman senyuman.


tengok, tanpa drama jalanan murahan, saya tetap update blog nie. makcik, terima kasih. walau seketat manapun muka makcik, saya tetap tabik spring ah kt makcik.





datin-datin verangan sekelian, ko boleh buat??