House of Glory

The Ultimate Sapphire

Bila Lautan Biru Menjengah Rembulan Mengambang

saya x suka politik. sebab saya x phm politik.
politik tikus-tikus belaka. sebab tu wujud istilah politikus.
oh. 2 3 hari lepas saya berkunjung ke satu perbahasan, berdekatan dgn rumah. berkisarkan politik.huh.saya pon x sngka saya ke situ.

maka ini serba sedikit cebis-cebis hujah yg saya ingat. teruja sgt ingin menulis walaupun saya x suka politikus. xpa, saya anggap saja ia satu persembahan pertikaman lidah secara baik.maka saya ada mood.

tempat: Balai Islam Darulnaim, Kelantan
masa: 9.00 malam
tajuk perbahasan: Transformasi Politik di Malaysia
tetamu jemputan:
1. YB Husam Musa dri parti Rembulan mengambang. saya wakilkan dia sbgai HM
2. YB Khairi Jamaludin dri parti Lautan Biru, saya wakilkan dia sebagai KJ
3. YB Profesor Aziz (saya lupa nama dia), maka saya wakilkan dia sebagai Prof

saya tiba sedikit lewat ke perbahasan itu kerna kawan saya berkata walaupon diberitahu bermula pukul 9.00 mlm, InsyaAllah akan mula setengah jam lebih lewat. janji melayu.
meleset. ketika tiba, HM tgh berucap,maka saya terlepas ucapan awal HM. saya x kesah. politik je.
fuh.ramai pengunjung malam tu.penyokong dri pelbagai parti dtg. kelihatan mereka berkumpul secara berasingan. Ini dikenalpasti berdasarkan kekuatan sorakan dri pengunjung. Pertikaman lidah secara baik ini dibahagikan kpd 3 bahagian.

Bahagian Pertama

Ucapan pendahuluan HM
-mengetengahkan 5P. beliau hanya sempat mengulas 2P shj yakni Prinsip dan Politik. saya tidaklah berapa paham dgn ulasan beliau ini kerana bahasanya tersgtlah politik.huh.
-turut mengetengahkan isu-isu panas seperti rasuah dlm parti Lautan Biru, politik wang, kerakusan kuasa, dan ketidakadilan dalam pemilikan wang antara menteri-menteri dan rakyat jelata
-setiap kali nama parti Lautan Biru disebut, maka akan disahut dengan sorakan dari parti Rembulan Mengambang. kadang2, ada juga jeritan takbir bila isu-isu berkaitan agama Islam disebut. jejaka di sebelah saya ini sgt bersemangat. terjerit-jerit bila KJ dihentam secara sinis oleh HM. pak cik yg berdekatan juga terlolong-lolong tanda sokongan.
oh lupa. tempat duduk saya dlm kelompok penyokong Rembulan Mengambang. jgn silap paham. saya masih neutral, sekadar memenuhi kerusi kosong.heh.mahu duduk punya pasal. nasib saya baik kerna memakai baju belang2 hijau putih. maka dibenarkan.

Ucapan pendahuluan KJ
-sebaik saja KJ membuka bicara, seluruh dewan gamat dgn sorakan orang tanda sokongan (sinis) kepada KJ. tau kenapa? ini patah bicara permulaan KJ
dimulakan dgn selawat2 dan disambung
"Firman Allah S.W.T dlm kitab Al-Quran...bla..bla..bla..". anda pasti paham maksud saya. KJ tlah mmbaca terjemahan yg ada kaitan dgn kepimpinan yg jujur dan amanah. maka sekali lagi beliau mndapat sorakan dewan. tahniah.
-tafisran beliau tentang transformasi politik sgt bagus. diulas satu persatu. saya tertarik dgn frasa ini,
katanya telah belaku perubahan dlm parti Rembulan Mengambang kerana walaupun kelantan adlh kubu kuat Rembulan Mengambang, beliau berbesar hati untuk memenuhi jemputan untuk bertikam lidah secara baik.
-beliau juga menyifatkan cara rembulan mengambang bergabung dgn parti lain dn mmbntuk pari perikatan juga satu bntuk transformasi yg baik.
-byk juga yg direpekkan oleh beliau ttg perlembagaan dan bnda2 politik. sekali-sekala disertai jeritan dri penyokong dan sorakan dri pembangkang. jejaka di sebelah saya sudah menguap-nguap kebosanan. mungkin tersa pnjgn hujahan musuh diahadapan. barangkali.

Ucapan pendahuluan Prof
-bicaranya dibuka dgn mengatakan bahawa dia tidak akan berat sebelah sebagai penganalisis politik. byk yg beliau ulaskan tntng transformasi kedua-kedua parti dan sangatlah kelihatan Prof overweight kat sebelah sisi. huhu. namapun asalnya kelantan.
-sorakan demi sorakan berdendang di dewan itu tatkala Prof membuat kenyataan menyokong parti Rembulan Mengambang dan menindas parti Lautan Biru. hah Prof. anda sgt adil!

untuk bahagian pertama, dewan agak-agak suam2 kuku. api membara baru hendak menyala. rumusan bahagian pertama
HM- "U*N* sudah menjengah ke umur senja. nnti *M*O akan mati juga"
KJ- "P*S hanya retak menanti belah"
Prof- "saya tidak akan berat sebelah"

to be continued..
sungguh ironi.

5 comments:

err...saudara econslover,x takut kena ISA ke?
kang x psl blog sapphire kne ban...
hehe...

 

haa,akhirnye ko komen jgak forum tu!bpe lama tah aku tggu.eman, ade org ckp ko umno.lalala..


tajwid KJ tu betul ke x?


-aku yg mmbenci kj.ptuuuiiih!-

 

to syaa
emm..tahla..aku x rasa epnulisan aku toh berbuni menghasut kot..
cara aku sama rata je..

to haq
maaf tuanku,aku xde kt umah 2 3 hri nie..
tajwid??tak brapa clear sbb tajwid mereka2 yg menyokong lagi kuat!!
weh, mamat mana sebar citer yg benar sangat tuh??
aku masih neutral lagi..

 

erm..

tajwid x yah caka lar terabur kut...


erm..kita pkir lar hijau biru bulan laut ker aper ker yang penting pikirkan yang sememangnya yg membawa kebaikan dunia akhirat.btul x??

best kan g balai Islam haritu..
nampak cam ramai sesangat..
nak try tgk on9 tapi x leh kut.

 

to saya
sokong pendapat anda.
best kalu minat politik tikus-tikus ini.